021-77936872

لینک اینستاگرام آپاما سازه ایستا اینک پینترست آپاما سازه ایستا لینک تویتر آپاما سازه ایستا لینک لینکدین آپاما سازه ایستا لینک فیسبوک آپاما سازه لینک گوگل پلاس آپاما سازه ایستا

 

طراحی و ساخت این نوع سازه ها با تیم مجرب طراحی و ساخت این شرکت این امکان را به کارفرماها میدهد تا با حفظ مقاومت، هزینه ها را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داده در عین حال که ساختار معماری و زیباشناختی آن حفظ نمایند. رعایت تمامی ضوابط محاسباتی و مهندسی در طراحی ها نوید استحکام و عمر مفید سایبان را در کنار هزینه افتصادی به همراه دارد.

 همچنین طراحی و محاسبات صورت گرفته با جدیدترین آیین نامه ها، متدها و نرم افزارها این تضمین را می دهد که سازه هایی مقاوم و مستحکم در برابر بار باد و برف و همچنین بارهای مرده سازه ای و بارهای حین اجرا داشته باشد. طراحی مهندسی سازه طول عمر سازه ها را تا بیش از 30 سال بهبود می بخشد. این مجموعه با اتکا بر طراحی و محاسبات سایبان ماشین ها ضمانتنامه سازه ای کتبی برای تمامی محصولات خود به مدت 120 ماه پس از اتمام فاز اجرای سازه را به کارفرماهای خود تقدیم می دارد. تمامی مشکلات سازه ای در این 120 ماه بعهده شرکت آپاما سازه ایستا می باشد مشروط بر اینکه کارفرما موارد نگه داری را رعایت نموده باشد.

 

طراحی معماری :

این مجموعه دارای بیش از 30 طرح در زمینه سایبان پارکینگ خودرو می باشد که 8 طرح متداول از آنها بمراتب در پروژه های مختلف استفاده و اجرا گردیده اند. همچنین انعطاف پذیری در زمینه طرح و اجرا سایبان خودرو این امکان را به مشتریان عزیر می دهد تا تغییرات موردنظر خود را در زمینه معماری ابعاد و اندازه به ما ابلاغ نمایند تا مطابق با سلیقه و نظر آنها اعمال گردد. رعایت موارد زیر در مورد طراحی معماری سایبان پارکینگ ها الزامی می باشد :

 

 

1- پرهیز از بیهودگی : این بدین معنی است فضاهای طبقه بندی شده برای اجرای سایبان ماشین و دیگر سایبان ها باید بدور از هرگونه افراط در طراحی و عدم توجه به موارد غیرضروری طراحی گردد. ارتفاع ها، طول ها و پیش آمدگی ها به نحوی باشد که موارد مورد درخواست از طرح را ارضا نماید.

2-رعایت اصول پویایی : استفاده از طرحهای متنوع و با قابلیت های تغییر در معماری به جهت همخوان شدن با محوطه اطراف و همینطور نیاز مشتری و مهمتر از اینها، تطابق پذیری با محاسبات سازه ای و همچنین اجرای مناسب از مواردی است که پویایی سازه را تعیین می کند.

3-رعایت انتظام هندسی : استفاده از طرحهای بسیار ساختار شکننانه علاوه بر نیاز به پیچیدیده گیهای محاسباتی، چالشهای اجرایی را نیز به دنبال خواهد شد که نتیجه آن بالا رفتن هزینه های اجرایی و غیر افتصادی شدن پروژه می باشد. اگرچه این یک قانون همیشگی در عملیات های عمرانی نمی باشد اما معمولا باید در ابتدا در نظر گرفته شود و بر اساس برآورد ها عملیات اجرا گردد. معمولا طرحهای دارای اشکال هندسی منظم از سهولت های طراحی و اجرا بهره می برند.

4-رعایت ویژگیهای معماری فضای باز و استفاده از قوسها و انحناها : در انتخاب طرحهای معماری توجه به تعامل معماری سازه با فضاهای اطراف مهم است. استفاده از طرحهای دارای منحنی برای المانهای فضاهای بیرونی معمولا در ارجحیت قرار دارند. معمولا در طراحی سایبان پارکینگ ها و سایبان های ورزشگاهی استفاده از انحنا ها جنبه زیباشناختی معماری را در بر می گیرد اما استفاده از قوسها در سقف سوله خرپایی در جهت افزایش مقاومت سازه ای نیز بکار می رود.

 

طراحی سازه ای :

 

 

لزوم توجه بسیار زیاد به طراحی سازه ای در مورد سازه های فلزی همواره مورد تاکید همه مهندسان می باشد. بهینه سازی های سازه ای علاوه بر متعادل کردن هزینه ها همیشه باعث بالارفتن عمر مفید سایبان ها می گردد. استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در محاسبات سازه ای و توجه به مقاومت مقاطع مختلف فولادی در بهینه کردن وزن سازه و در نهایت کاهش هزینه های اجرایی نقش بسیار مهم و غیر قابل اغمازی دارد. موارد زیر توسط کارشناسان طراحی سازه ای این مجموعه همواره مورد توجه است :

1- رعایت مقررات ملی طراحی : آیین نامه های طراحی برای سازه سایبان ماشین و دیگر سایبان ها مورد استفاده است شامل

--مبحث ششم مقررات ملی با موضوعیت بارگذاری سازه شامل بار های مرده و زنده، بار باد، بار برف و بارهای لزره ای می باشند. مناطق جغرافیایی مختلف دارای پارامترهای مختلف بارگذاری بوده و در نهایت میزان بار های وارده به سازه کاملا متفاوت است. سایبان خودرویی که در شهر تهران ساخته می شود با سایبانی که در استانها شمالغربی کشور طراحی و اجرا می گردند کاملا متفاوت است. عدم توجه به بارهای وارده در طراحی یا باعث ضعیف گردیدن بیش از حد سازه و یا سنگین و غیر اقتصادی شدن سایبان می گردد.

--در طراحی سازه ای نیز توجه به نشریه مبحث دهم مقررات ملی و الزامات آن و همچنین استفاده از نشریه شماره 400 دفتر مقررات فنی الزامی است. روشهای حالات حدی و تنش مجاز در طراحی سازه های فولادی متعارف ترین روشهای طراحی در کشور عزیزمان می باشد.

--استفاده از مبحث هشتم مقررات ملی در زمینه طراحی فنداسیون الزامی کاملا روشن می باشد. توجه بسیار زیاد به رعایت ضرایب ایمنی در مقابل لنگر واژگونی در سایبان خودرو و سایبان ورزشگاه بر هیچ مهندس سازه ای پوشیده نیست. اما در مورد سوله های خرپایی توجه به برش پانج در کنار واژگونی از اهمیت زیادی برخوردار است. نوع انتخاب فنداسیون به صورت نقطه ای یا منفرد یا گسترده با توجه به ملاحظات سازه ای و بارگذاری تعیین می شود.

2-رعایت درجات آزادی،و استفاده از اصول نوین طراحی سازه ای مانند انعطاف پذیری و درجات نامعینی بالا : در شیوه های نوین طراحی سازه ای درجات نامعینی بالا و همینطور انعطاف پذیری از پارامترهای مقاومت طبیعی سازه های در نظر گرفته می شوند که به سبک سازی سایبان ها کمک زیادی می نمایند. همینطور رعایت ایجاد مفصل ها در المانهای دارای بارهای محوری نیز از الزامات طراحی و اجرای سازه های خرپایی است که متاسفانه به علت اطلاعات کم فنی مجریان در کشور ما توجه کمی به آن می شود در حالیکه کاملا حیاتی است. برای مثال اجرای گیرداری یک المان قطری در خرپا با اصطلاحا فول جوش کردن آن تنشها و لنگرهایی را در سازه ایجاد می نماید که سازه اصلا برای آن طراحی نشده است. ( برعکس باور تمامی مجریان این نوع سازه ها )

3-استحکام، طراحی افتصادی و بهینه شده سازه : همیشه استفاده از مقاطع سنگین تر و قوی تر برای اجرای سازه های سبک فولادی مانند سایبان پارکینگ خودرو و سایبان های ورزشی باعث بالا رفتن مقاومت نمی شود. توجه به پارامترهای طراحی و محاسباتی مقاطع و پروفیل های فولادی مانند اساس مقطع یا ممان اینرسی یا تار خنثی الاستیک و پلاستیک مقطع و لنگر پلاستیک مقاطع کاملا در جهت تضمین استحکام سازه و همینطور بهینه سازی سازه سایبان برای کاهش مصرف آهن و فولاد و در نتیجه کاهش هزینه های آن است. بسیار مشاهده شده است که مقاطعی در این نوع سازه های استفاده می شود که یا اصلا نیازی به آن نیست و یا برای تحمل بارهای وارده ضعیف هستند.

3-استفاده از پوششهای مناسب مانند پوشش یو پی وی سی، پوششهای پارچه ای و یا پلی کربنات و همچنین رعایت مواردی همچون ماندگاری بالای پوششها، طول عمر زیاد، مقاومت در مقابل شرایط جوی و بارشهای اسیدی، مقاومت در مقابل اشعه مضر خورشید ( یو وی )، ایجاد سایه خنک، قیمت مناسب و ... 

4-طراحی المانهای کششی به منظور غلبه بر لنگرهای خمشی و یا غلبه بر نیروهای جانبی و لرزه ای : طراحی المانهای کششی برای سازه های کنسولی با دهانه های زیاد نظیر سایبان پارکینگ و یا سایبان های ورزشی که عدم اجرای ستون در جلوی سازه از نیازهای اولیه طراحی در آنهاست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. متاسفانه در طراحی المانهای کششی آیین نامه های ایرانی ضعفهای زیادی دارند  و اصلا به آنها پرداخته نشده است. لزوم انجام محاسبات دستی و بر اساس ایین نامه خارجی خصوصا ایین نامه های فولاد امریکا و کانادا در این نوع از طراحی ها الزامی است.

 

در مجموع رعایت تمامی پارامترهای طراحی چه در طراحی سازه ای و چه معماری برای بصرفه بودن سازه ها و همینطور مقاومت کافی آنها الزامی است. زیرا عدم توجه به مقاومت کافی حوادثی را در پی خواهد داشت که جبران آنها بسی مشکل و حتی غیرقابل انجام است.